doc. PaedDr. Jana Javorčíková, PhD., univer. profesorka
Critical thinking and critical reading as a part of university life: KEGA 008UMB-4/2022 research outputs
This web-page is an output of KEGA 008UMB-4/2022 Univerzitné vzdelávanie ako brána k mysleniu: integrácia čitateľských, akademických a kritických zručností ako podmienka intelektuálneho kapitálu univerzít a internacionalizácie vzdelávania (2022-2024) /University Education as a gateway to thinking: integration of reading, academic and critical skills as a precondition to intellectual capital of universities and internationalisation of education(2022-2024).
ORGANIZOVANÁ KONFERENCIA SCELT |
14, 15. 6. 2024, UMB, Banská Bystrica
|
VEDECKÁ SEKCIA:
Čítanie s porozumením, akademické, kritické a tvorivé čítanie v ére umelej inteligencie ako kľúčové zručnosti 21. storočia |
PROGRAM: TU |
Počet účastníkov a účastníčok: 365
|
Počet prezentujúcich sekcie: 59 |
Hostia a spíkri:
Hugh Dellar,UK Judith Kovác, Maďarsko Gregoř Spewak, Poľsko Zuzana Béni, Maďarsko Antoine Cunningham, UK Claudia Molnar, Maďarsko
Zdenka Gadušová Zuzana Bohušová Dana Hanesová Gabriela Lojová Eva Balážová Martina Šipošová Ján Drengubiak Dana Benčiková Stanislav Kováč a mohí iní vážení hostia, hosťky.
|
Plenárna prednáška Prof. PaedDr. Zdenka Gadušovej, PhD. : Intervenčný program efektívneho čítania v CJ (The Role of Intervention in FL Text Reading Compre- hension) |
Prednáška sa stretla s mimoriadnym záujmom. |
|
|
|
Ďakujeme, pani profesorka. |
..a tiež ďalším prestížnym prezentátorom a diskutérom: Eva Balážová |
|
|
||
...a kľúčovým výskumníkom kritického čítania v CJ: zprava: doc. J. Drengubiak, doc. D. Benčiková, doc. Šipošová, Dr. S. Kováč, v pozadí: J. Kundra (PhD. kandidát) |
Konferenciu zakončila patrónka konferencií SCELT, Linda Stein. |
|
PUBLIKOVANÉ A DO TLAČE PRIJATÉ VÝSTUPY VÝSKUMNÝCH ÚLOH GRANTU KEGA |
2024 | |
|
VÝSTUP KEGA: 100% P1_07 Thinking about literature : language, pedagogical, contexts and cultural identity : Interactive Textbook Ruslan Saduov, Jaroslav Kušnír, Ľudmila Mešková.- 2. rozšírené vyd. - Banská Bystrica : Signis, 2024. - 187 s. [9,95 AH]. - ISBN 978-80-99936-75-2. [JAVORČÍKOVÁ, Jana (50%) - ŠIPOŠOVÁ, Martina (50%) - SADUOV, Ruslan (rec.) - KUŠNÍR, Jaroslav (rec.) - MEŠKOVÁ, Ľudmila (rec.)]. typ výstupu: učebnica pre vysoké školy; výstup: domáci; oblasť výskumu: humanitné vedy; kategória publikácie do 2021: ACB LINK: Thinking about literature 2024 |
|
VÝSTUP KEGA: 100% V1_11 New Perspectives on Reading as Key to Academic Success Integrating Effective Reading, Academic, and Critical Skills as a Precondition for Intellectual Capital and the Internationalization of Education / Jana Javorčíková, Martina Šipošová ; rec. Ruslan Saduov, Ľudmila Mešková, Jaroslav Kušnír. - 1. vyd. - Numbrecht : Kirsch - Verlag. 125 s. [5,92 AH]. - ISBN 978-3-943906-71-4. [JAVORČÍKOVÁ, Jana (60%) - ŠIPOŠOVÁ, Martina (40%) - SADUOV, Ruslan (rec.) - KUŠNÍR, Jaroslav (rec.) - MEŠKOVÁ, Ľudmila (rec.)]. typ výstupu: monografia; výstup: zahraničný; oblasť výskumu: humanitné vedy; kategória publikácie do 2021: ACB LINK: New Perspectives 2024 |
|
VÝSTUP KEGA: 100%(Aktuálne v tlači)
Dagmar Škvareninová, Dana Benčiková. - 1. vyd. - Banská Bystrica : Signis, 2024. - 100 s. [6,82 AH]. - ISBN 978-80-99936-75-2. [JAVORČÍKOVÁ, Jana (100%) typ výstupu: učebnica pre vysoké školy; výstup: domáci;oblasť výskumu: humanitné vedy; kategória publikácie do 2021: ACB
LINK: Mapping Canada 2024 |
|
VÝSTUP KEGA: 100% (implementujeme procesy pre registráciu v databáze WoS) V tlači, výber z príspevkov:
CRITICAL THINKING ACROSS PHILOLOGICAL DISCIPLINES (zborník príspevkov):
CRITICAL THINKING IN PEDAGOGY AND FLT: KOVÁČ, Stanislav: Optimizing Reading Literacy in Foreign Language Learning: Insights and Strategies HANKEROVÁ, Kristína: Challenges Faced by Pedagogical Faculty Students in Developing Effective Reading Skills JAVORČÍKOVÁ, Jana - Šipošová, Martina: The Importance of Critical Thinking and Reading Skills in Preparing Future Teachers KOLEČÁNY-LENČOVÁ, Ivica: Aspects of Visual Literacy in Foreign Lanaguage Teaching
CRITICAL THINKING IN ECONOMY AND BUSINESS FIELDS: BENČIKOVÁ, Dana: Critical Thinking as a Precursor to Effective Reading in Economic Faculties in the Age of AI STRNADOVÁ, Petra: Tourism: Critical Reading as an Essential Skill for Academic and Professional Success HOHN,Eva: Developing Effective Reading Skills for Future Business Professionals
CRITICAL THINKING IN POLITOLOGICAL DISCIPLINES: BADINSKÁ, Mária: Political Sciences in post-truth era KALISKÝ, : How to read politics? Discourse Analysis of Trump´s political speeches
CRITCAL THINKING IN TRANSLATION AND CULTURAL STUDIES GRAMANICH STROMAJER, Richard: Translation Studies: Strategies for Effective Reading and Understanding SMOLKOVÁ, Katarína: Reading Silnt Language: The Role of Culture in Decoding Meanings PECNÍKOVÁ, Jana - SLATINSKÁ, Anna: Global Skills in the 21st century
|
|
VÝSTUP KEGA: 10% V1_01 The cultural memory of European cities : semiotic analysis of urban identity in English phraseology / Jana Javorčíková, Erich Mistrík ; rec. Jaroslav Kušnír ... [et al.]. - 1. vyd. - Kolín : Kirsch-Verlag, 2024. - 287 p. [14,35 AH]. - ISBN 978-3-943906-66-0. [JAVORČÍKOVÁ, Jana (80%) - MISTRÍK, Erich (20%) - KUŠNÍR, Jaroslav (rec.) - SADUOV, Ruslan (rec.) - BUDA, Agata (rec.) - KARÁTH, Tamás (rec.)] učiteľstvo a pedagogické vedy, filológia; Kategória publikácie do 2021: AAA
LINK: Cultural Memory 2024 |
|
VÝSTUP KEGA: 100% (PRÍSPEVOK EVIDOVANÝ V DATABÁZE ERIH+)
V3_02 Reading between the lines: the potential and limitations of AI in "interpreting" figurative language = Čítanie medzi riadkami: potenciál umelej inteligencie pri "interpretácii" obrazného jazyka / Jana Javorčíková, Ivana Pondelíková, Richard Grammanich Stromajer. In: Lingua et vita : vedecký časopis pre výskum jazykov a interkultúrnej komunikácie Fakulty aplikovaných jazykov Ekonomickej univerzity v Bratislave. - Bratislava : Ekonomická univerzita v Bratislave, 2024. - ISSN 1338-6743. - Roč. 8/1, č. 25 (2024), s. 30-38. Dostupné na: https://linguaetvita.sk/www_write/files/issues/2024/25/lingua_et_vita_252024.pdf Humanities and Social Sciences; oblasť výskumu: humanitné vedy, pedagogické vedy; študijný odbor: filológia, učiteľstvo a pedagogické vedy; Kategória publikácie do 2021: ADF
|
|
VÝSTUP KEGA: 100% (PRÍSPEVOK EVIDOVANÝ V DATABÁZE ERIH+)
V3_03 Potential of AI in literary analysis: Comparison of ai and university undergraduates' analysis of a lite- rary text / Jana Javorčíková ... [et al.]. In: Lingua Viva : odborný časopis pro teorii a praxi vyučování cizím jazykům a češtině jako cizímu jazyku. - České Budějovice : Jihočeská univerzita, 2024. - ISSN 1801-1489. - Roč. 20, č. 29 (2024), s. 9-24. Dostupné na: https://www.pf.jcu.cz/cz/veda-a-vyzkum/odborne-casopisy/lingua-viva/lingua-viva-39 [JAVORČÍKOVÁ, Jana (25%) - ŠTULAJTEROVÁ, Alena (25%) - GRAMANICH ŠTROMAJER, Richard (25%) - PONDELÍKOVÁ, Ivana (25%)] typ výstupu: článok; výstup: zahraničný; Registrované v databáze: ERIH PLUS European Reference Index for the Humanities and Social Sciences; oblasť výskumu: humanitné vedy; študijný odbor: filológia; Kategória publikácie do 2021: ADE
|
|
VÝSTUP KEGA: 100% (3 PRÍSPEVKY EVIDOVANÉ V DATABÁZE ERIH+)
Šipošová, Martina. 2024. „Overcoming obstacles and the need to enhance university students’ capacity of critical reading.“ Philologia 34 (1): 137 – 156.
Kotlebová, Patricia – Hankerová, Kristína. 2024. „The Importance of Using Critical Reading and Thinking in the Context of Teacher Training.“ Philologia 34 (1): 157 – 169.
Kováč, Stanislav – Tomáš Hamar. 2024. „The Impact of Language Interference on Foreign Language Pronunciation Instruction.“ Philologia 34 (1): 97 – 114.
|
|
VÝSTUP KEGA: 33% (ZBORNÍK JE AKTUÁLNE V KONANÍ NA ZARADENIE DO DATABÁZY SCOPUS)
Kundra, Jakub. 2024. Developing Critical Thinking with Shakespeare's Othello: Integrating Literature into Foreign Language Teaching. Aplikované jazyky v univerzitnom kontexte XI. Zvolen : TU, 2024. s. 156-160.
LINK: Developing critical thinking 2024
|
VÝSTUP KEGA: 100% (ZBORNÍK JE AKTUÁLNE V KONANÍ NA ZARADENIE DO DATABÁZY WEB OF SCIENCE)
Crafting Culturally Sensitive Texts: Visual Attention and Reading Direction To Understand Is to Be Free IN: Inter- disciplinaryAspects of Comprehensibility and Understanding. Zuzana Bohušová and MIchael Dove (eds.). Jana Ja- vorčíková & RichardGramanich Štromajer. s.224 - 239. ISBN: 978-3-7069-1214-3. DOI: 10.23783/9783706912143
|
|
2023 | |
|
VÝSTUP KEGA: 100% (PUBLIKOVANÁ POZVANÁ PREDNÁŠKA NA MEDZINÁRODNEJ VEDECKEJ KONFERENCII) ne vs. kritické čítanie / Jana Javorčíková. In: Literatúra vo výučbe - vyučovať literatúru = La littérature dans l’enseig- nement - enseigner la littérature = Literature in teaching - teaching literature / rec. Daniel Lančarič, Marie Voždová ... [et al.]. - 1. vyd. - Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, 2023. - ISBN 978-80-555-3174-8. - S. 9-26. Dostupné na: https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Drengubiak4. [JAVORČÍKOVÁ, Jana (100%)] Kategória publikácie do 2021: AFB
|
|
VÝSTUP KEGA: 100% (PRÍSPEVOK EVIDOVANÝ V DATABÁZE ERIH+)
V3_03 THE IMPORTANCE OF DEVELOPING CRITICAL READING SKILLS IN PHILOLOGY STUDIES / Alena Štulajterová. In: Lingua Viva : odborný časopis pro teorii a praxi vyučování cizímjazykům a češtině jako cizímu jazyku. - České Budějovice : Jihočeská univerzita, 2023. - ISSN 1801 - 1489 (print) https://www.pf.jcu.cz/cz/veda-a-vyzkum/odborne-casopisy/lingua-viva/lingua-viva-39 [ ŠTULAJTEROVÁ, Alena (25%) ] typ výstupu: článok; výstup: zahraničný; Registrované v databáze: ERIH PLUS European Reference Index for the Humanities and Social Sciences; oblasť výskumu: humanitné vedy; študijný odbor: filológia; Kategória publikácie do 2021: ADE
|
VÝSTUP KEGA: 50%
KOVÁČ, Stanislav - HAMAR, Tomáš. Úloha motivácie pri rozvoji čítania s porozumením: návyky a postoje študentov vysokých škôl pedagogického a filologického zamerania. In Humanitné a spoločenské vedy v pregraduálnom vzdelá- vaní 11 : zborník vedeckých prác a vedeckých štúdií. 1. vyd. Bratislava : Z-F LINGUA, 2023. ISBN 978-80-8177-107-1, s. 36-46.
LINK: Úloha motivácie 2023 |
|
|
Pršová, E. (2023). Hľadanie identity alebo prečo sa (ne)oplatí dospieť. Chlapčenský protagonista v próze pre mládež po r. 1989. Conversatoria Litteraria, 17(XVII), 81-93. https://doi.org/10.34739/clit.2023.17.06 (Original work published 2023)
LINK: Hľadanie identity 2023 |
|
2 VÝSTUPY KEGA: 100%
O2_01 Semiotic analysis of public political space: euphemisms, dysphemism and hyperboles as tools of political manipulation / Jana Javorčíková, Richard Gramanich Stromajer. konferencie / rec. Lívia Adamcová, Ján Liďák. - 1. vyd. - Bratislava : Vydavateľstvo Ekonóm, 2023. - ISBN 978-80-225-5106-9. - ISSN 2729-8973. - S. 53-76. Dostupné na: https://conferences.euba.sk/jazykapolitika/www_write/files/zborniky/jazykapolitika8.pdf
O2_02 Kritické myslenie a jazyk politiky = Critical thinking and the language of politics / Jana Javorčíková, Jakub Kundra. konferencie / rec. Lívia Adamcová, Ján Liďák. - 1. vyd. - Bratislava : Vydavateľstvo Ekonóm, 2023. - ISBN 978-80-225-5106-9. - ISSN 2729-8973. - S. 77-85. Dostupné na: https://conferences.euba.sk/jazykapolitika/www_write/files/zborniky/jazykapolitika8.pdf
LINK: ZBORNÍK TU |
2022 | |
|
VÝSTUP KEGA: 100% VÝSTUP KEGA: 100% (Publikovaná pozvaná prednáška na medzinárodnej vedeckej konferencii)
V2_06 Political (un)culture at risk : a critical reading of political speeches in a "post-truth" era / Jana Javorčíková. lógie 7 : zborník príspevkov zo 7. ročníka medzinárodnej vedeckej konferencie / rec. Ján Liďák, Ildikó Némethová. - 1. vyd. - Bratislava : EKONÓM, 2022. - ISBN 978-80-225-4987-5. - ISSN 2729-8981. - S. 148-160. Dostupné na: https://conferences.euba.sk/jazykapolitika/www_write/files/2022/javorcikova.pdf ní a kultúre; Kategória publikácie do 2021: AFD
|
|
VÝSTUP KEGA: 100%
V2_05 Cultural obstacles to reading comprehension, academic reading and critical thinking skills : analysis of adult english users’ performance / Jana Javorčíková. - 1. vyd. - Hradec Králové : Magnanimitas, 2022. - ISBN 978-80-87952-36-8. - Pp. 456-463. Dostupné na: https://www.vedeckekonference.cz/library/proceedings/quaere_2022.pdf publikácie do 2021: AEC
V2_06 Intercultural situations: inseparability of language and culture (analysis of Slovak adult English users’ performance in inte- rcultural situations) / Jana Javorčíková, Ivana Pondelíková. - 1. vyd. - Hradec Králové : Magnanimitas, 2022. - ISBN 978-80-87952-36-8. - S. 464-470 [0,65 AH]. Dostupné na: https://www.vedeckekonference.cz/library/proceedings/quaere_2022.pdf kácie do 2021: AFC
LINK: Quaere 2022
|
VÝSTUP KEGA: 20%
V1_01 Mastering transversal competences in a higher education environment: : through processes of critical thinking and reflection / Dana Hane- sová, Lenka Theodoulides ; rec. Säde-Pirkko Nissilä, Ivana Cimermanová, Katarína Vitálišová. - 1. vyd. - Banská Bystrica : Belianum. Matej Bel Unive- rsity Press, 2022. - 176 s. [15,3 AH]. - ISBN 978-80-557-2015-9 2021: AAB
|
|
2022 21-22-4 Javorčíková, J. 2022. Tri modality nudy v modernom meste: fenomén polis vs. apolis v modernom meste. Konferencia: Nuda a ľahostajnosť ako prejavy strachu a úzkosti v súčasnej dobe, v dňoch 21. a 22. apríla 2022 na Filozofickej fakulte UMB v Banskej Bystrici (Tajovského 40).
LINK: https://library.sk/arl-umb/sk/detail/?&idx=umb_un_cat*0314886&iset=1&disprec=4 |
|
PREDVÝSKUM, REGISTROVANÝ V ROKU 2022:
Javorčíková, Jana – Badinská, Mária. 2022. Reading and Critical Thinking Skills of Undergraduate Students: a Quantitative Analysis: The Journal of Teaching English for Specific and Academic Purposes. Niš : University of Niš. Vol. 9, No 4, Special Issue, 2021, pp. 655−666. ISSN 2334-9212 https://doi.org/10.22190/JTESAP2104655J
LINK: http://espeap.junis.ni.ac.rs/index.php/espeap/issue/view/31 |
|
AKTIVITY PRE POPULARIZÁCIU VÝSKUMNÝCH VÝSLEDKOV
|
|
|