Nastavenie súborov cookie

Keď navštívite ktorúkoľvek internetovú stránku, táto stránka môže uložiť alebo obnoviť informácie o vašom prehliadači, najmä v podobe súborov cookie. Tieto informácie sa môžu týkať vás, vašich preferencií, vášho zariadenia alebo sa môžu použiť na to, aby stránka fungovala tak, ako očakávate. Tieto informácie vás zvyčajne neidentifikujú priamo, vďaka nim však môžete získať viac prispôsobený internetový obsah. V týchto nastaveniach si môžete vybrať, že niektoré typy súborov cookie nepovolíte. Po kliknutí na nadpisy jednotlivých kategórií sa dozviete viac a zmeníte svoje predvolené nastavenia. Mali by ste však vedieť, že blokovanie niektorých súborov cookie môže ovplyvniť vašu skúsenosť so stránkou a služby, ktoré vám môžeme ponúknuť. Viac informácií

Spravovať nastavenie súborov cookie

Nevyhnutne potrebné súbory cookie

Vždy aktívne

Tieto súbory cookie sú potrebné na zabezpečenie funkčnosti internetovej stránky a nemožno ich v našich systémoch vypnúť. Zvyčajne sa nastavujú len ako reakcia na vami vykonané činnosti, ktoré predstavujú žiadosť súvisiacu so službami, ako je napríklad nastavenie preferencií ochrany osobných údajov, prihlasovanie alebo vypĺňanie formulárov. Svoj prehliadač môžete nastaviť tak, aby blokoval alebo vás upozorňoval na takéto súbory cookie, v takom prípade však nemusia niektoré časti stránky fungovať.

Súbory cookie súvisiace s výkonom

Tieto súbory cookie nám umožňujú určiť počet návštev a zdroje návštevnosti, aby sme mohli merať a vylepšovať výkon našej stránky. Pomáhajú nám zistiť, ktoré stránky sú najviac a najmenej populárne, a vidieť, koľko návštevníkov sa na stránke pohybuje. Všetky informácie, ktoré tieto súbory cookie zbierajú, sú súhrnné, a teda anonymné. Ak tieto súbory cookie nepovolíte, nebudeme vedieť, kedy ste našu stránku navštívili.

Inštitút pre podnikateľskú etiku so sídlom v Londýne vo Veľkej Británii bol založený v roku 1986 na podporu vysokých štandardov podnikateľského správania postavených na etických hodnotách. V súčasnej dobe usiluje o šírenie praktických poznatkov z oblasti podnikateľskej etiky, a to v celosvetovom meradle. Koncom roka 2011 IBE oslávi už svoje 25. výročie existencie, k čomu srdečne a s úctou blahoželáme, a prajeme veľa ďalších úspešných i spoločensky prospešných rokov pôsobenia. O inštitúte a jeho aktivitách je možné dozvedieť sa viac sledovaním ich webovej stránky – www.ibe.org.uk . Táto stručná informácia sa bezprostredne dotýka posledného výskumného projektu, ktorý IBE ukončilo v r. 2010 a jeho výsledky zverejnilo v máji 2011, a to pod názvom „Firemné etické politiky a programy: UK a prieskum kontinentálnej Európy 2010“ k dispozícii na – http://www.ibe.org.uk/userfiles/codes_survey_2010final.pdf. Výskum je významným a pre nás podnetným zdrojom pre získanie aktuálnych informácií o účinnosti etických programov v praktickej sfére predovšetkým tým relevantným faktom, že po prvýkrát do takéhoto typu projektu uskutočneného inštitútom boli medzi výskumnú vzorku zahrnuté aj spoločnosti štyroch krajín kontinentálnej Európy, konkrétne väčšie spoločnosti z Francúzska, Nemecka, Talianska i Španielska.

Správa o prieskume je rozdelená do troch hlavných kapitol. Prvá poskytuje prehľad záverov výskumu, ku ktorým IBE dospelo spracovaním odpovedí získaných od britských spoločností v roku 2010 (registrovaných na zozname UK FTSE 350 – spoločnosti registrované na London Stock Exchange), kde tie zároveň vždy porovnáva s výsledkami predošlých výskumov prebiehajúcich v rokoch 2007, 2004 a 2001, v niektorých prípadoch i s výskumami staršími (r. 1998, r. 1995). Celá druhá kapitola sa venuje etickej obchodnej perspektíve kontinentálnej Európy, a to na základe popisu a analýzy získaných údajov zo štyroch ďalších európskych krajín, a súčasne predkladá zaujímavú komparáciu predmetnej štúdie so závermi výskumu z Veľkej Británie z r. 2010. Posledná kapitola s názvom „Príklady aplikácie etických kódexov firiem“ približuje dve praktické ilustrácie takejto aplikácie  z pohľadu skúseností konkrétnych dvoch veľkých nadnárodných obchodných spoločností  so zavádzaním a používaním ich vlastných etických kódexov. Obsahový rozsah spomínaného prieskumu z roku 2010 sa zameriava na etické programy všeobecnejšie, než tomu bolo  v predchádzajúcich podobných projektoch IBE, ktoré boli výlučne orientované na jednotlivé špecifické oblasti etických programov, akými sú napr. etický kódex (alebo iný jeho ekvivalent) či „speak up“ procedúry (nástroje pre zverejňovanie neetických praktík). Správa uverejnená inštitútom tak poskytuje závery k nasledovným okruhom podnikateľskej etiky: využitie a význam etických kódexov; zodpovednosť za etický program / etický kódex; spôsoby sprostredkovania etických programov a etických kódexov;   etické vzdelávanie; zlepšovanie etického povedomia u zamestnancov; prepojenie etických kódexov s  pracovnými zmluvami zamestnancov a s disciplinárnym konaním; monitorovanie účinnosti etického kódexu; etické otázky dôležité pre podnikanie; prepojenie externých štandardov (napr. všeobecných ľudských práv) a hodnotenia výkonnosti organizácie s etickými kódexmi. Inštitút odhaduje, že viac ako 80% spoločností uvedených v zozname FTSE 100 má explicitne zavedenú určitú formu etickej politiky / konkrétny etický kódex. Medzi spoločnosťami zapísanými v zozname FTSE 350je zvýšený podiel tých spoločností, ktoré majú prijatý etický kódex päť a viac rokov. Správa taktiež ponúka podrobné informácie o konkrétnych  opatreniach , ktoré registrované organizácie na podporu etiky v praxi prijímajú, čo môže byť veľmi užitočné pre organizácie usilujúce o vytváranie etických programov.

Hlavné poznatky vyplývajúce z prieskumu:

  1. Predstavenstvá britských spoločností sú stále viac zapojené do monitoringu a hodnotenia účinnosti ich vlastných organizačných etických politík a programov.
  2. Úplatkárstvo, korupcia, nekalé platobné praktiky spolu s otázkami diskriminácie  a „speak up“ procedúr (spojené s problémom „whistleblowing“ – „donášania“) vedú v zozname dôležitých etických otázok  u britských spoločností. V roku 2007 to bola predovšetkým otázka bezpečnosti  a ochrany, taktiež otázka vplyvu činnosti organizácie na životné prostredie.
  3. Iba 6 z 10 britských spoločností uviedlo, že poskytujú školenia v oblasti podnikateľskej etiky pre všetkých svojich zamestnancov. V r. 2007 prieskum poukázal na to, že takéto školiace tréningy poskytovalo 7 z 10 opýtaných spoločností.
  4. Najobľúbenejšou metódou etického vzdelávania u britských spoločností je metóda „domácich seminárov“ (78%), po nich nasleduje forma e-learning (67%).
  5. Takmer všetky opýtané spoločnosti (UK i kontinentálna E), ktoré sa zúčastnili na prieskume, uviedli, že poskytujú zamestnancom nástroj pre zlepšovanie etického povedomia (zvyšovania záujmu o etiku).
  6. 83%  z oslovených britských spoločností usilujú o indikáciu etických štandardov svojich dodávateľov či iných obchodných partnerov.
  7. Odvolávanie sa na firemný etický kódex pri výberových konaniach sa objavuje častejšie v organizáciách štyroch krajín kontinentálnej Európy ako vo Veľkej Británii.
  8. Spoločnosti z kontinentálnej Európy majú skôr ako spoločnosti z UK vytvorenú samostatnú pracovnú pozíciu zodpovednú v podniku za etické záležitosti, etický kódex a etický program ako taký.

Predložená odborná správa IBE  je deklarovaním dlhoročnej tradície tvorby a etablovania etických programov v oblasti podnikania na medzinárodnej úrovni v rámci Európy. Generalizuje ich celkový evidentný progres a je svedectvom ich rezistentného potenciálu, a to aj napriek nie práve ideálnym „pro – etickým“ podmienkam, ktoré v podnikateľskom prostredí vo všeobecnosti vo svete prevládajú. Keďže je však úspech v podnikaní založený aj na tom, aké vzťahy a prístupy v riadení prevládajú, a sú praktizované vo vnútri firiem, z tohto dôvodu nám v publikovanej správe chýbalo riešenie otázky reálne uplatňovaných a osvedčených spôsobov, ktoré firmy skutočne využívajú  za účelom motivácie zamestnancov k etickému správaniu. Čím máme na mysli zavádzanie systémov odmien i sankcií, konfrontáciu zamestnancov s dodržiavaním firemných etických záväzkov, formy zmysluplného oceňovania zamestnancov, čo môže byť veľmi motivujúce a podporujúce nielen vynikajúce pracovné výkony, ale aj disciplínu v oblasti mravnosti.

S vďakou sa obraciame na Inštitút pre podnikateľskú etiku (IBE, London, UK) za poskytnutie súhlasu ku spracovaniu a uverejneniu tejto informácie.

Mgr. Silvia Ukropová, 17.10.2011
Institute of Business Ethics
24 Greencoat Place, London SW1P 1BE
Info@ibe.org.uk
www.ibe.org.uk

Registered  Charity  Number. 1084014