Filozofická fakulta Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici

Slovenský jazyka a literatúra

Charakteristika študijného programu slovenský jazyk a literatúra

 Študijný program sprostredkúva študentovi sústavu poznatkov založených na súčasnom stave vedeckého poznania slovenského jazyka a slovenskej literatúry. Základom je chápanie slovenského jazyka ako predmetu, ktorý sprostredkúva poznanie ľudstva zamerané na dorozumievací kód národa, predstavovaný ako teoreticko-metodologický, synchrónno-diachrónny, languovo-parolový, interdisciplinárny, no najmä dynamický konglomerát, resp. slovenskej literatúry ako podstatného sekundárneho modelujúceho systému národnej kultúry, jej dejín a teórie v národných i  nadnárodných kontextoch prostredníctvom širšieho spektra etablovaných literárnovedných smerov, škôl a prístupov. Povinné predmety v študijnej a vedeckej časti študijného plánu zabezpečujú naplnenie opisu študijného odboru. Profiláciu štúdia zabezpečujú povinne voliteľné a výberové predmety v študijnej a vo vedeckej časti. Zámerom samoprofilácie prostredníctvom povinne voliteľných a výberových predmetov je dotvorenie vzdelania absolventa takým spôsobom, ktorý má zabezpečiť jeho plnohodnotné uplatnenie v praxi vzhľadom na potreby trhu práce. 

Profil absolventa:

Absolvent v nadväznosti na pojem vedecká paradigma disponuje teoretickými poznatkami zo slovenskej jazykovedy a interdisciplinárnymi znalosťami, ktoré sa vyformovali v rámci svetových lingvistík. Na základe metodologických konceptov jazykovedných škôl je schopný vytvoriť vedecký text s originálnymi komplexnými myšlienkami.  Pozná vedecké metódy z rozhodujúcich oblastí svetovej i slovenskej literárnej vedy, dokáže z nich produktívne vyberať. Vie ich prepájať a ďalej samostatne rozvíjať zvolené relevantné prístupy, rozumie aj  širším interdisciplinárnym presahom, disponuje rozsiahlou poznatkovou bázou z vybraných  oblastí literárnovednej slovakistiky a súvisiacich filologických vied, najmä však z dejín i teórie slovenskej literatúry. Slovenskú literatúru skúma v kontexte  jej relevantných nadnárodných medziliterárnych vzťahov. Je schopný prezentovať nadobudnuté literárnovedné  kompetencie vo vlastnej vedeckej práci.  

Dokáže plánovať a riešiť vedecké projekty, formulovať závery vedeckých projektov a informovať o predstavených skutočnostiach na národnej aj na medzinárodnej úrovni, a preto je spôsobilý sa uplatniť v povolaniach, ktoré vyžadujú vysokú úroveň profesionálnej práce so slovenským jazykom a slovenskou literatúrou.  Vie sa zapojiť do tímovej vedeckej práce a vstupovať do domácich i zahraničných grantových projektov