Nastavenie súborov cookie

Keď navštívite ktorúkoľvek internetovú stránku, táto stránka môže uložiť alebo obnoviť informácie o vašom prehliadači, najmä v podobe súborov cookie. Tieto informácie sa môžu týkať vás, vašich preferencií, vášho zariadenia alebo sa môžu použiť na to, aby stránka fungovala tak, ako očakávate. Tieto informácie vás zvyčajne neidentifikujú priamo, vďaka nim však môžete získať viac prispôsobený internetový obsah. V týchto nastaveniach si môžete vybrať, že niektoré typy súborov cookie nepovolíte. Po kliknutí na nadpisy jednotlivých kategórií sa dozviete viac a zmeníte svoje predvolené nastavenia. Mali by ste však vedieť, že blokovanie niektorých súborov cookie môže ovplyvniť vašu skúsenosť so stránkou a služby, ktoré vám môžeme ponúknuť. Viac informácií

Spravovať nastavenie súborov cookie

Nevyhnutne potrebné súbory cookie

Vždy aktívne

Tieto súbory cookie sú potrebné na zabezpečenie funkčnosti internetovej stránky a nemožno ich v našich systémoch vypnúť. Zvyčajne sa nastavujú len ako reakcia na vami vykonané činnosti, ktoré predstavujú žiadosť súvisiacu so službami, ako je napríklad nastavenie preferencií ochrany osobných údajov, prihlasovanie alebo vypĺňanie formulárov. Svoj prehliadač môžete nastaviť tak, aby blokoval alebo vás upozorňoval na takéto súbory cookie, v takom prípade však nemusia niektoré časti stránky fungovať.

Súbory cookie súvisiace s výkonom

Tieto súbory cookie nám umožňujú určiť počet návštev a zdroje návštevnosti, aby sme mohli merať a vylepšovať výkon našej stránky. Pomáhajú nám zistiť, ktoré stránky sú najviac a najmenej populárne, a vidieť, koľko návštevníkov sa na stránke pohybuje. Všetky informácie, ktoré tieto súbory cookie zbierajú, sú súhrnné, a teda anonymné. Ak tieto súbory cookie nepovolíte, nebudeme vedieť, kedy ste našu stránku navštívili.

Medzinárodná konferencia V4 fórum inovatívneho učenia 2012

téma:           PODNIKAVOSŤ AKO KĽÚČOVÁ KOMPETENCIA PRE ŽIVOT

 V termíne 26.4. – 27.4. 2012 sa v Banskej Bystrici na pôde FF UMB uskutočnila medzinárodná konferencia pod názvom V4 Fórum inovatívneho učenia s podtitulom Podnikavosť ako kľúčová kompetencia pre život. Na druhom ročníku konferencie sa stretlo okolo 60 vzdelávačov, pedagógov, zástupcov neziskového sektora i študentov, aby spoločne diskutovali a prostredníctvom zážitkových aktivít si vyskúšali možnosti na rozvoj a podporu podnikavosti.

Začiatok hlavného programu konferencie patril trom prednášateľom. GYULA GÓDA (Creado Consulting) z Maďarska hovoril o revolučnom prístupe v procese učenia, ktorý má pripraviť študentov na život, sprostredkovať im kompetencie potrebné pre prax. MARTINA BUHLOVÁ predstavila štúdiu spoločnosti T- Systems, ktorá nahliada na špecifiká súčasnej mladej generácie, tzv. generácie "Y", pretože skôr ako chceme mladých ľudí učiť, mali by sme ich poznať. O spájaní vysokých škôl s trhom práce, o uplatniteľnosti absolventov, ako aj o programe Nemaj na saláme porozprávala LUCIA KLEŠTINCOVÁ zo spoločnosti PosAm. Nasledovala aktivita University Challenge, ktorá cez tímové zápolenie netradičným spôsobom zoznámila účastníkov konferencie s prostredím univerzity.

Poobedné praktické workshopy prebiehali paralelne. KATALIN SZŰCS z Maďarska pracuje v organizácii Pressley Ridge s problémovou a znevýhodnenou mládežou a počas workshopu ukázala ako citlivo a efektívne rozvíjať práve túto cieľovú skupinu. Nasledovala komplexná outdoorová prípadová štúdia Energy drive vedená MICHALOM PETROM (Project Outdoor ČR a SK) určená pracovným tímom, ktorá rozvíja prostredníctvom náročného zadania proces plánovania, strategického myslenia, komunikácie a krízový manažment. Zopár kociek lega využila MARIE STRACENSKÁ (Štúdio zážitku) vo svojom workshope ako dôkaz, že zážitkové aktivity majú vysoké rozvojové a tvorivé možnosti aj za použitia minima materiálu. GYULA GÓDA sa sústredil vo svojej aktivite na znovuobnovenie stratenej intimity, pričom u účastníkov pracoval dôsledne aj s pocitom diskomfortu. PETER KALČEVSKÝ z Junior Achievement s pomocou účastníkov prakticky objasnil program Kreatívne podnikanie určený pre stredoškolské triedy.

Druhý deň pokračoval ďalšími praktickými workshopmi. PETER BENKOVIČ (Maxman Consultants) predstavil aktivitu na podporu spoločnej zodpovednosti tímov, vo vzťahu k vlastnému úspechu. Iuventu na konferencii zastúpil DÁVID KRÁLIK, ktorý viedol workshop na rozvoj tvorivosti a účastníkov oboznámil s projektom KOMprax – ten dáva mladým ľuďom okrem iného príležitosť zrealizovať za finančnej podpory vlastné projekty. Osobnostný rozvoj zastrešili hostia zo susedných krajín. SIMON BÁLINT z Maďarska (AHA!Outdoor) účastníkov zoznámil s rozvojovými možnosťami využitia mobilných lanových prekážok a poľský tréner a školiteľ MAREK GUZOWSKI (Grupa Zaradni) uviedol pútavú ukážku tímového koučingu na podporu a udržateľnosť kreativity a entuziazmu v procese riadenia projektu.

Konferenciu uzatvoril Okrúhly stôl. V jeho úvode prezentoval HR manažér Ceragon Networks s.r.o. JAROSLAV GRYGAR úspešnú implementáciu firemných hodnôt a prvkov spoločenskej zodpovednosti do ich spoločnosti. JANA MIHÁLIKOVÁ zo Slovenského inštitútu mládeže IUVENTA v krátkosti predstavila projekty rozvoja mladých a pracovníkov s mládežou, ktoré v súčasnosti táto inštitúcia zastrešuje. Potom už prebiehala aktívna debata za okrúhlym stolom, kde hlavnou témou bolo miesto podnikavosti v procese formálneho i neformálneho učenia. Účastníci súhlasne dospeli sme k záveru, že na školách sa sprostredkováva študentom množstvo učiva, no zabúda sa učiť ich kompetenciám. V súčasnej informačnej spoločnosti by sa tak mala úloha pedagógov posunúť viac do role kouča, ktorý má usmerňovať študenta pri jeho osobnostnom rozvoji, naberaní vedomostí a skúseností do praxe. Ďalšími možnosťami sebarozvoja pre mladých je podporovať ich zapojenie v neformálnom učení vo voľnom čase a rozvoj ich vnútornej motivácie a proaktívneho prístupu.

Možnosti ako uvedené stimulovať je vytvoriť či znásobiť projektové zadania na školách a v mimoškolských aktivitách, ktoré budú kopírovať praktické podmienky, s ktorými sa mládež neskôr stretne v praxi a osvojí si vedomosti a skúsenosti; vzrastie ich trhová gramotnosť. Iná možnosť, ako podnietiť kompetencie potrebné pre prax (cieľavedomosť, vytrvalosť, schopnosť prehrávať a znova bojovať, a pod.) sú športové aktivity vhodné tak pre študentov, ako aj zamestnancov spoločnosti.

Ďalšou príležitosťou na prehĺbenie motivácie a podnikavosti je zapájanie sa do neformálnych projektov a iniciatív na dobrovoľnej báze či stretávanie sa s pozitívnymi a úspešnými ľuďmi s podobným myslením, ktorí sú pre nás motiváciou a spôsobom, ako začať veci meniť k lepšiemu.

Konferencia ponúkla i bohatý sprievodný program voľne dostupný pre účastníkov konferencie i miestnych študentov. V stredu večer prišiel porozprávať svoj zaujímavý príbeh kreatívny (ne)podnikateľ MAREK ADAMOV zo Stanice Žilina-Záriečie. Vo štvrtok si záujemcovia mohli vyskúšať našliapať elektrickú energiu pomocou bicyklov v rámci projektu BIKE LAB (Orbis Institute) a rozsvietiť tak žiarovku či premietnuť krátky film. Svoje podnikateľské skúsenosti nám odovzdali i mladí úspešní páni MICHAL TRUBAN zo spoločnosti Websupport a MICHAL MEŠKO z kníhkupectva Martinus. Hovorili nielen o úspechoch, ale aj o zakopnutiach a dôležitých hodnotách, z ktorých si mladí ľudia mohli odniesť mnoho ponaučenia. Oba večery sa premietal výber najlepších filmov z bratislavského festivalu HORY A MESTO.

Organizátorom konferencie bolo občianske združenie Experiencia, v spolupráci s Fakultou humanitných vied Univerzity Mateja Bela, slovenským inštitútom mládeže – IUVENTA a so Združením pre riadenie a rozvoj ľudských zdrojov. Partnerskými vzdelávacími spoločnosťami z krajín V4 boli Project Outdoor Česká republika, Pressley Ridge z Maďarska a Adventure for

 

Thought z Poľska. Konferenciu finančne podporil Medzinárodný Vyšehradský Fond.

Za KTVŠ FF UMB hlavný organizátor PaedDr. Jaroslav Kompán, PhD.

Organizátori: KTVŠ FF UMB, Experiencia, Outdoor Institute, Iuventa