DIDAKTIKA DEJEPISU (Konkrétne témy na skúšku)
Podmienky na absolvovanie a ukončenie predmetu:
Absolvovanie kontaktných hodín a záverečného hodnotenia: kredity sú pridelené len v prípade získania minimálne 65 bodov. Študent má právo na jeden opravný termín. Hodnotenie sa uskutočňuje podľa klasifikačnej stupnice: A (100 – 94 %), B (93 – 87 %), C (86 – 80 %), D (79 – 73 %), E (72 – 65 %). Kredity sa pridelia študentovi, ktorý získal za plnenie určených podmienok minimálne 65 zo 100 bodov.
a) priebežné hodnotenie:
Absolvovanie semináru z didaktiky dejepisu: 0-40 bodov (aktívna účasť: 20 b. + seminárna práca: 20 b.).
b) záverečné hodnotenie:
Skúška: písomná časť (okruh A - test) + ústna časť (okruh B): 0-60 bodov.
Maximálny celkový počet bodov 100. Kredity sa pridelia študentovi, ktorý získal za plnenie určených podmienok minimálne 65 zo 100 bodov.
Okruh A (písomná časť)
TEST na základe:
(1.) prednášok,
(2.) skrípt
- KMEŤ, M.: História a dejepis (Vybrané kapitoly z didaktiky dejepisu).
1. vyd.: Banská Bystrica : Belianum, 2017; 2. rozšírené vydanie: Žilina, 2018.
Publikácia sa dá zakúpiť na stránke www.ipv.sk (Inštitút priemyselnej výchovy, Žilina).
Pri tvorbe testu (a tém ústnej skúšky) zo skrípt vynechávam
- z 3. kapitoly podkapitoly 3.1 až 3.5, 3.8,
- zo 4. kapitoly podkapitoly 4.2, 4.9, 4.10,
- zo 6. kapitoly podkapitolu 6.1 a
- celé kapitoly 7. a 8.
Ďalšia odporúčaná literatúra z didaktiky dejepisu:
- LABISSCHOVÁ, Denisa – GRACOVÁ, Blažena: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravskej univerzity, 2008.
- KRATOCHVÍL, V.: Didaktické modely na rozvoj znalostí a intelektových schopností žiakov vo výučbe dejepisu na základných a stredných školách. Prešov: MC, 2004.
- KRATOCHVÍL, V.: Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov. Bratislava: FF UK, 2004.
- KRATOCHVÍL, V.: Metafora stromu ako model didaktiky dejepisu k predpokladom výučby, 2019.
- JANČURA, M. - BOJKOVÁ, A. (eds.): Dejiny tvoríš ty!
- JULÍNEK, S a kol.: Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno 2008.
- ALBERTY, J.: Didaktika dejepisu. Banská Bystrica: UMB, 1992.
Okruh B (ústna časť)
1. Historické hodnoty Uhorska, habsburskej monarchie a česko-slovenského štátu pre dejiny Slovenska a Slovákov.
2. Vymenujte a zdôvodnite svoj výber 5 najvýznamnejších osobností zo slovenských dejín.
3. Vymenujte a zdôvodnite svoj výber 5 najvýznamnejších osobností zo svetových dejín od staroveku po 15. storočie.
4. Vymenujte a zdôvodnite svoj výber 5 najvýznamnejších osobností zo svetových dejín od 16. storočia do 20. storočia.
5. Vymenujte a charakterizujte 5 najvýznamnejších období v slovenských dejinách.
6. Vymenujte a charakterizujte po 3 významné osobnosti z dejín všetkých 5 susedných národov.
7. Vysvetlite pojmy: uhorské, maďarské, československé a slovenské dejiny.
8. Európske dimenzie slovenských národných dejín.
9. Kultúra – jeden z kľúčových pojmov dejepisného vyučovania, historická kultúra.
10. Humanizácia dejepisného vyučovania.
11. Sporné problémy moderných stredoeurópskych dejín a ich výučby.
12. Úloha kresťanstva (a cirkví) v dejinách Slovenska a Slovákov.
13. Propaganda a dejepis.
14. Beletria (súdobá, historická) a literatúra faktu vo výučbe dejepisu.
15. Problém etnogenézy Slovákov a reflexia národných dejín. Vysvetlite pojmy: etnikum, národ, identita. Vysvetlite prejavy nacionalizmu, šovinizmu a xenofóbie v dejinách a ich dôsledky.
16. Vysvetlite fenomén otrokárstva v dejinách.
17. Predstavte 5 významných ženských postáv histórie. Svoj výber odôvodnite.
18. Problematika členenia dejín a historických disciplín.
19. Výhody a nevýhody geografického reliéfu Slovenska v histórii. Aké udalosti a okolnosti vplývali na demografický vývoj obyvateľstva Slovenska?
20. Kultúrne a morálne hodnoty vo výučbe dejepisu.
21. Didaktické fenomény výučby praveku. Prečo učiť/neučiť prehistóriu a protohistóriu?
22. Didaktické fenomény stredovekých dejín. Prečo a ako ich učiť?
23. Didaktické fenomény dejín 20. storočia. Prečo a ako ich učiť?
24. Problematika výučby dejín národnostných menšín na území Slovenska a výučby dejín Slovákov ako príslušníkov národnostnej menšiny v zahraničí.
25. Medzi kolaboráciou a odbojom (kontroverzné témy z dejín 2. svetovej vojny).
26. Kontroverzné postavy dejín v dejepisnom vyučovaní na konkrétnych príkladoch.
27. Film v dejepisnom vyučovaní.
28. Tzv. pseudovedecká história a konšpiračné teórie vs. výučba dejepisu.
29. Environmentálna výchova a koncepcia každodennosti v školskej praxi dejepisu. Človek a zvieratá v dejinách (súvislosti a vzájomné väzby).
30. Čo je história, kto je historik? Čo je dejepis, kto je učiteľ dejepisu?
K ústnej časti si každý študent pripraví vlastný zoznam prečítanej literatúry v zložení: 1 titul odbornej (vedeckej) monografie, 1 titul klasickej historiografie, 3 tituly literatúry faktu, 2 tituly memoárov, 3 tituly beletrie či populárnej literatúry;
+ zoznam 5 filmov - pričom odôvodní ich využitie vo výučbe.
Odporúčaný (možný) výber:
1. MEMOÁRE
- Xenofón: Anabáza
- Daniel Krman: Itinerarium
- Ján Francisci: Vlastný životopis
- Winston Churchill: Mé životní začátky
- Stefan Zweig: Svet včerajška
- Adolf Parlesák: Habešská odysea
- Gejza Medrický: Minister spomína
- Ján Košút: Cez červený očistec
- Artur London: Doznání
...
2. HISTORIOGRAFIA (A KRONIKY)
- Hérodotos: Dejiny
- Tukydides: Dejiny peloponézskej vojny
- Caesar: Zápisky o vojne v Galii / Zápisky o občianskej vojne
- Josephus Flavius: Židovská válka
- Prokopios: Válka s Góty
- Michal Psellos: Byzantské letopisy
- Jean Froissart: Kronika stoleté války
- Voltaire: Vláda Karola XII. / Storočie Ľudovíta XIV.
- Edward Gibbon: Úpadok a zánik Rímskej ríše
- William H. Prescott: Dějiny dobytí Peru (alebo Dějiny dobytí Mexika)
...
3. LITERATÚRA FAKTU
- Vojtech Zamarovský: Objavenie Tróje (...)
- Alexander Solženicyn: Súostrovie GULAG
- Laco Zrubec: Osobnosti našej minulosti
- Paull Carell: Operace Barbarossa
- Pavel Dvořák: Stopy dávnej minulosti 1 (alebo 2 atď.)
- Karel Richter: Osudný omyl generála Vlasova
- Roman Holec: Poslední Habsburgovci a Slovensko
- Sharan Newman: Skutočná história v pozadí Da Vinciho kódu
- Tomáš Winkler. Perom a mečom
- Miloš Hubáček: Pacifik v plamenech (alebo Ofenzíva v Pacifiku, Boj o Filipíny atď.)
- Christian Jacq: Starobylý Egypt deň po dni (alebo Egypt veľkých faraónov)
...
4. HISTORICKÁ BELETRIA A POPULÁRNA LITERATÚRA
- A. Jirásek: Bratrstvo
- H. Sienkiewicz: Ohňom a mečom (alebo Potopa, Pán Wolodyjowski)
- Ľ. Zúbek: Doktor Jesenius
- V. Jan: Batuchán
- J. Lenčo: Žena medzi kráľmi (alebo Odyseus, bronz a krv)
- A. Hykisch: Čas majstrov (alebo Milujte kráľovnú)
- C. McCulloughová: Caesarove ženy (alebo Obľúbenci šťasteny, Veniec z trávy)
- U. Eco: Baudolino
- A. Grey: Saigon
- J. Karika: Na smrť
- J. Červenák: Strážcovia Varadína (...)
...
5. DOBOVÁ BELETRIA
- Epos o Gilgamešovi (Zamarovský - Matouš, 1975)
- Apuleius: Premeny alebo Zlatý somár
- K. Mikszáth: Prípad mladého Nosthyho s Marikou Tóthovou
- I. Andrić: Paša Omer Latas (alebo Travnická kronika, Most na Drine)
- Jégé: Cesta životom
- Timrava: Ťapákovci
- J. Jesenský: Demokrati
...