MENTÁLNE MAPOVANIE
MENTÁLNE MAPOVANIE
1. Nachádzanie súvislostí:
Forster: „Iba spájajte!“Postup: 1. Zvoľte 10 – 12 slov (pojmov) viažucich sa k téme.
2. Hľadajte súvislosti.
3. Spojte dvojice (trojice) slov podľa významu.
2. Určenie vlastností:
Piaget: Pojmy sú mentálne reprezentácie vecí alebo myšlienok, prostredníctvom ktorých spracovávame informácie.Postup: 1. Zvoľte pojem.
2. Napíšte ho na tabuľu.
3. Žiaci hovoria čo najviac vlastností alebo definícií.
4. Zapíšte všetky návrhy.
5. Diskutujte o podobnostiach a rozdieloch.
Možno ich zoskupiť do nejakej schémy?
3. Zmapovanie textu:Vypíšte (vytvorte) zoznamy slov (pojmov, mien, termínov, dátumov).
Určite podľa čoho majú žiaci postupovať (konkretizovať kritériá, resp. uhol pohľadu).
Podnecujte aktívne myslenie! Určite tvar (podobu) mentálnej mapy.
Možnosti: a/ vedomostné mapy, b/ hierarchické mapy, c/ zmapovanie príbehu (hľadanie kľúčových slov), d/ didaktické hry ako pexeso, karty, e/ Cloze test (pri kontrole vedomostí).
Postup pri mapovaní príbehu: 1. Prečítajte úryvok (text) pred celou triedou.
2. Vysvetlite, aké slová majú žiaci vypísať.
3. Žiaci pracujú s textom, hľadajú slová.
4. Hľadanie súvislostí, napokon žiaci zostavujú mapu príbehu.
Voľba príbehu - z memoárov, z beletrie, z literatúry faktu v zmysle stanovených cieľov.