ŠTÁTNICE (témy DiDe)
tematické okruhy (Mgr.)
1. Najvýznamnejšie koncepcie (stratégie) a problémy vyučovania dejepisu
2. Učebnice dejepisu, čítanky, pracovné zošity, atlasy – ako pomôcky pre učiteľa a žiaka
3. Písomný a auditívny historický prameň vo výučbe dejepisu (na príklade vybranej témy)
4. Obraz v dejepisnom vyučovaní (vizuálne pramene na príklade vybranej témy)
5. Súdobá a súčasná historiografia v dejepisnom vyučovaní
6. Európske dimenzie slovenských dejín a funkcia výučby dejepisu pri európskej integrácii
7. Environmentálne dejiny a výučba dejepisu
8. Dejiny každodenného života v dejepise (na vybraných príkladoch)
9. Internet a moderné technológie vo výučbe dejepisu
10. Tzv. prierezové témy ŠVP v dejepisnom vyučovaní
11. Sporné problémy moderných stredoeurópskych dejín a ich výučby
12. Využitie filmu a dokudrámy v dejepise
13. Regionálna história vo výučbe
14. Výučba národných dejín a problematika nacionalizmu. „Dejiny nenávisti“ ako zvláštny fenomén z pohľadu didaktiky dejepisu. Možnosti humanizácie dejepisného vyučovania
15. Prehľad histórie dejepisného vyučovania na Slovensku
16. Funkcia faktografie a mentálne mapovanie v dejepise
17. Biografické postupy vo výučbe dejepisu. Fenomén historickej osobnosti vo výučbe dejepisu
18. Bloomova taxonómia cieľových kategórií vo výučbe dejepisu, jej význam v plánovaní vyučovania
19. Beletria, memoáre a literatúra faktu vo výučbe dejepisu
20. Historická geografia vo výučbe dejepisu
21. Fenomén fotografie a dejepisné vyučovanie
22. Historické mýty a stereotypy v dejepisnom vyučovaní
23. Pomocné historické vedy vo výučbe dejepisu
24. Motivácia a aktualizácia v dejepise
25. Problematika rôznych spoločenských vied v dejepisnom vyučovaní.
26. Historické hodnoty Uhorska pre dejiny Slovenska a Slovákov. Historické hodnoty česko-slovenského štátu pre Slovákov
27. Didaktické fenomény starovekých a stredovekých dejín
28. Didaktické fenomény dejín 18. - 20. storočia
29. Problematika výučby dejín národnostných menšín na území Slovenska a výučby dejín Slovákov ako príslušníkov národnostnej menšiny v zahraničí
30. Didaktická hodnota a charakter vybraného tematického celku a spôsob jeho realizácie a využitia vo vyučovacom procese
[Uveďte, aká je didaktická valorita dejepisného učiva – v oblasti intelektuálnej, etickej, estetickej ..., čo je štandardné učivo (udalosti, dátumy, osobnosti ...), aké vyučovacie postupy a metódy sú najvhodnejšie, súbor použiteľných vyučovacích prostriedkov (využitie konkrétnych pomôcok), tematicko-organizačné rozčlenenie do vyučovacích hodín, odporúčaná literatúra, resp. filmy, dokudrámy, webové stránky.]