Projekt skúma kultúrne zdroje rodiny – rôzne formy kultúrneho kapitálu (KK), ich medzigeneračný prenos a dopady na školskú úspešnosť. Zameria sa na podmienenosť KK triednym postavením a typom sídla, kde rodina žije. Cieľom bude preskúmať, aké existujú formy KK (v rodine aj u dieťaťa), a ktoré z nich poskytujú zvýhodnenie v súčasnom digitálnom veku; aké sú rozdiely KK v rôznom sociálno-geografickom prostredí a aké formy KK súvisia s úspechom v škole. Výskumné otázky sledujú podmienenosť KK a) sociálno-ekonomickým zázemím rodiny, b) podmienkami lokality danými priestorovou vzdialenosťou od kultúrneho centra; a ďalej c) osvojovanie KK dieťaťa v rodine/škole (čitateľstvo, mimoškolské aktivity) a d) vplyv KK na čitateľskú gramotnosť, ašpirácie a školský prospech. Preto uskutočníme dotazníkový výskum žiakov 2 ročníkov ZŠ a ich rodičov v BB kraji v odlišných lokalitách podľa miery periférnosti (mesto, vidiek v zázemí mesta, periférny vidiek) doplnený o antropologicky orientovanú kontextuálnu analýzu prostredia školy.