Nastavenie súborov cookie

Keď navštívite ktorúkoľvek internetovú stránku, táto stránka môže uložiť alebo obnoviť informácie o vašom prehliadači, najmä v podobe súborov cookie. Tieto informácie sa môžu týkať vás, vašich preferencií, vášho zariadenia alebo sa môžu použiť na to, aby stránka fungovala tak, ako očakávate. Tieto informácie vás zvyčajne neidentifikujú priamo, vďaka nim však môžete získať viac prispôsobený internetový obsah. V týchto nastaveniach si môžete vybrať, že niektoré typy súborov cookie nepovolíte. Po kliknutí na nadpisy jednotlivých kategórií sa dozviete viac a zmeníte svoje predvolené nastavenia. Mali by ste však vedieť, že blokovanie niektorých súborov cookie môže ovplyvniť vašu skúsenosť so stránkou a služby, ktoré vám môžeme ponúknuť. Viac informácií

Spravovať nastavenie súborov cookie

Nevyhnutne potrebné súbory cookie

Vždy aktívne

Tieto súbory cookie sú potrebné na zabezpečenie funkčnosti internetovej stránky a nemožno ich v našich systémoch vypnúť. Zvyčajne sa nastavujú len ako reakcia na vami vykonané činnosti, ktoré predstavujú žiadosť súvisiacu so službami, ako je napríklad nastavenie preferencií ochrany osobných údajov, prihlasovanie alebo vypĺňanie formulárov. Svoj prehliadač môžete nastaviť tak, aby blokoval alebo vás upozorňoval na takéto súbory cookie, v takom prípade však nemusia niektoré časti stránky fungovať.

Súbory cookie súvisiace s výkonom

Tieto súbory cookie nám umožňujú určiť počet návštev a zdroje návštevnosti, aby sme mohli merať a vylepšovať výkon našej stránky. Pomáhajú nám zistiť, ktoré stránky sú najviac a najmenej populárne, a vidieť, koľko návštevníkov sa na stránke pohybuje. Všetky informácie, ktoré tieto súbory cookie zbierajú, sú súhrnné, a teda anonymné. Ak tieto súbory cookie nepovolíte, nebudeme vedieť, kedy ste našu stránku navštívili.

Konrad Paul Liessmann na FF UMB (2018)

Čo je a načo nám je literárne vzdelanie podľa Konrada Paula Liessmanna

V utorok 17. 4. 2018 sa prednášková sála F 313 na Filozofickej fakulte UMB v Banskej Bystrici zaplnila takmer po posledný schod. Zdalo sa, že nikto si nechce nechať ujsť zážitok vidieť aj počuť naživo univerzitného profesora dr. Konrada Paula Liessmanna. Tento známy rakúsky filozof pôsobí na Inštitúte filozofie Viedenskej univerzity (Universität Wien, Institut für Philosophie), je autorom brilantnej a vášnivo diskutovanej Teorie nevzdělanosti (2009) a v prednáške, ktorej názov odkazuje na známu inauguračnú prednášku Friedricha Schillera z roku 1789, sa dotkol aj tém svojej najnovšej publikácie z roku 2017 Bildung als Provokation [Vzdelanie ako provokácia].

Schillerov námezdný učenec, otrocká duša a sloboda cez čítanie, ako aj úvahy o vzťahu medzi sčítanosťou, vzdelanosťou a informovanosťou sa v priebehu dvoch hodín spomenuli viackrát. Rezonovala aj otázka literárneho kánonu a najmä významnosť jeho čítania, pretože podľa prof. K. P. Liessmanna nie je dôležité len to, že čítame, ale aj to, čo čítame. „... čítať knihy tak a vedieť čítať knihy tak, že nás zmenia, a to je rozhodujúce. Nejde o nadobúdanie vedomostí len preto, aby sme sa vedeli zapojiť do nejakej diskusie, nejde o nadobúdanie informácií len preto, aby sme niečo vedeli, nejde o to, aby sme prečítali knihu len preto, aby sme ju uplatnili na nejakú situáciu, aby sme imitovali nejaký štýl písania..., ale ide o to, že keď sa pustíme do čítania, keď sa vložíme do čítania, tak sa môžeme zmeniť.“

V súčasnosti sa diskusie o vzdelávaní hmýria zručnosťami, kompetenciami, pretláča sa názor poznať niečo len vtedy, keď je to užitočné, ale aký je význam skutočných poznatkov aj zručností, opýtal sa prof. Liessmann. Pokračoval, že literárne vzdelanie bolo a je sporné, redukuje sa na dejiny či učenie sa obsahov, no skutočná sčítanosť je privilégiom, reputáciou aj provokáciou. Význam čítania kníh, čítania kánonu, teda kníh, bez ktorých by ľudia boli duchovne chudobnejší, vidí tento rakúsky filozof v tom, že sa naučíme, ako môžeme hovoriť o myslení, cítení ľudskej duše, že si uvedomíme, že sa jedna vec dá precítiť rôzne, že sa rozvíja slovná zásoba, utvárajú sa nové obrazy a rozvíja sa schopnosť posudzovať; v tom nachádza zmysel schopnosti čítať.

Aktívne čítanie a aktívne písanie pre neho znamenajú skutočnú autonómiu a slobodu človeka. Preto ako výzvu literárnemu vzdelávaniu kladie úlohu senzibilizovať pre literatúru, pre čítanie.

Prednáška prof. Konrada Paula Liessmanna sa uskutočnila v rámci riešenia projektu VEGA č. 1/0590/16 Literatúra ako literárne konanie a jej konceptualizácia v kľúčových metaforách vzdelávacieho systému; vedúci projektu doc. Ivan Jančovič.

Martina Kubealaková

Autorka fotografií: Irena Dimova