Nastavenie súborov cookie

Keď navštívite ktorúkoľvek internetovú stránku, táto stránka môže uložiť alebo obnoviť informácie o vašom prehliadači, najmä v podobe súborov cookie. Tieto informácie sa môžu týkať vás, vašich preferencií, vášho zariadenia alebo sa môžu použiť na to, aby stránka fungovala tak, ako očakávate. Tieto informácie vás zvyčajne neidentifikujú priamo, vďaka nim však môžete získať viac prispôsobený internetový obsah. V týchto nastaveniach si môžete vybrať, že niektoré typy súborov cookie nepovolíte. Po kliknutí na nadpisy jednotlivých kategórií sa dozviete viac a zmeníte svoje predvolené nastavenia. Mali by ste však vedieť, že blokovanie niektorých súborov cookie môže ovplyvniť vašu skúsenosť so stránkou a služby, ktoré vám môžeme ponúknuť. Viac informácií

Spravovať nastavenie súborov cookie

Nevyhnutne potrebné súbory cookie

Vždy aktívne

Tieto súbory cookie sú potrebné na zabezpečenie funkčnosti internetovej stránky a nemožno ich v našich systémoch vypnúť. Zvyčajne sa nastavujú len ako reakcia na vami vykonané činnosti, ktoré predstavujú žiadosť súvisiacu so službami, ako je napríklad nastavenie preferencií ochrany osobných údajov, prihlasovanie alebo vypĺňanie formulárov. Svoj prehliadač môžete nastaviť tak, aby blokoval alebo vás upozorňoval na takéto súbory cookie, v takom prípade však nemusia niektoré časti stránky fungovať.

Súbory cookie súvisiace s výkonom

Tieto súbory cookie nám umožňujú určiť počet návštev a zdroje návštevnosti, aby sme mohli merať a vylepšovať výkon našej stránky. Pomáhajú nám zistiť, ktoré stránky sú najviac a najmenej populárne, a vidieť, koľko návštevníkov sa na stránke pohybuje. Všetky informácie, ktoré tieto súbory cookie zbierajú, sú súhrnné, a teda anonymné. Ak tieto súbory cookie nepovolíte, nebudeme vedieť, kedy ste našu stránku navštívili.

Rozširujúce štúdium - učiteľstvo histórie

Rozširujúce štúdium učiteľstva histórie realizuje Filozofická fakulta UMB v spolupráci s Inštitútom priemyselnej výchovy v Žiline (personálne ho zabezpečujú pracovníci Katedry histórie).

Štúdium je určené pre absolventov VŠ učiteľského smeru alebo absolventov DPŠ, ktorí majú záujem rozšíriť si aprobáciu o predmet história pre 2. stupeň základných škôl a pre stredné školy.

 Viac informácií o štúdiu nájdu záujemcovia na stránke Inštitútu priemyslnej výchovy v Žiline.

Harmonogram rozširujúceho štúdia na letný semester – história, 2. ročník

obdobie na ukončenie študijných povinností  
odovzdanie záverečných prác a vloženie ZP do EZP
 
prihlásenie na štátnu skúšku

 

 
štátna skúška a obhajoba záverečnej práce  

Inštrukcie k štátnej skúške rozširujúceho štúdia učiteľstva histórie:

Absolvent:  

  1.  Stručne - v časovom intervale maximálne 10-15 min. - predstaví svoju prácu (téma, štruktúra práce, ciele, ich splnenie, príp. problémy).  
  2.  Po prečítaní posudkov zo strany vedúceho práce a oponenta na výzvu predsedu komisie reaguje na kritické pripomienky v nich uvedené. 
  3.  Zodpovie otázky z posudkov vedúceho práce a oponenta. 
  4.  Počas rozpravy odpovedá na otázky členov komisie – týkajúce sa témy obhajovanej práce.

Informácia pre ŠTUDENTOV ROZŠIRUJÚCEHO ŠTÚDIA

Informácia dotýkajúca sa získavania kreditov za absolvovanie rozširujúceho štúdia: 

 „Doteraz platný predpis umožňoval získanie a priznávanie kreditov za široký rozsah tvorivých aktivít, absolvovanie rozširujúceho štúdia, štátnych skúšok alebo rigoróznych skúšok. Navrhovaným ustanovením sa ruší možnosť získavania a priznávania kreditov za rozširujúce štúdium, nakoľko absolvovaním predmetného štúdia si zamestnanec rozširuje kvalifikačný predpoklad na vyučovanie ďalšieho akademického predmetu alebo učiteľ profesijných predmetov na vyučovanie akademického predmetu, čím sa zamestnanec stáva kvalifikovaným a je zaradený do vyššej platovej triedy.

Zároveň podľa súčasného právneho stavu sa zamestnancovi priznalo 60 kreditov (po troch rokoch praxe), ktoré využil na 12 % zvýšenie platu (12 % kreditový príplatok) alebo na vykonanie atestácie a tým aj na zvýšenie platovej tarify platovej triedy. Aplikačná prax poukázala na skutočnosť, že priznávanie kreditov za rozširujúce štúdium je kontraproduktívne k pedagogickým zamestnancom, ktorí si dopĺňajú kvalifikačný predpoklad pedagogickej spôsobilosti (DP) a špeciálnopedagogickej spôsobilosti (rozširujúce štúdium špeciálnej pedagogiky) a za toto štúdium nezískavajú kredity.“

 

Citované z dôvodovej správy dostupnej na internetovej stránke:

http://zakony.judikaty.info/predpis/zakon-188/2015/audit-dovodove-spravy

TÉMY ZÁVEREČNÝCH PRÁC

Absolventi si vyberú jednu z tém zo zoznamu a vypracujú záverečnú prácu v rozsahu min. 30 – max. 40 strán podľa uvedenej osnovy – pričom zohľadnia špecifiká výučby na základnej a strednej škole (v intenciách Štátneho vzdelávacieho programu: ISCED 2 a ISCED 3). 

Záverečná práca rozširujúceho štúdia učiteľstva histórie má mať nasledujúcu štruktúru a osnovu, ktorá jednoznačne preukáže schopnosti absolventa študijného programu predstaviť, vysvetliť a interpretovať didaktickú hodnotu a charakter vybranej dejepisnej témy (tematického celku) a spôsoby jej realizácie a využitia vo vyučovacom procese:

 

Úvod

  • Predstavte svoj výber témy (tematického celku).
  • Stručne zhodnoťte stav spracovania problematiky.
  • Vysvetlite cieľ záverečnej práce.
  • Objasnite štruktúru záverečnej práce.

1. Didakticko-teoretická časť:

osnova:

(a) Vysvetlite vlastnú prípravu na výučbu danej témy (postup odbornej a didaktickej analýzy tematiky).
(b) Predstavte hodnotové ciele danej témy (potrebné vyberte z prehľadu Hansa Gloeckela, skriptá  Kmeť, s. 104–108).

(c) Sformulujte všeobecný cieľ vyučovacej jednotky a konkrétne čiastkové ciele témy.

(d) Predstavte štandardné učivo (termíny, udalosti, dátumy, osobnosti) na základe platných obsahových a vzdelávacích štandardov uvedených na stránke ŠPÚ a aktuálnych učebníc.
(e) Uveďte súbor k téme  použiteľných didaktických médií (školských historických prameňov) – textových, vizuálnych, auditívnych, hmotných (texty, obrazy, fotografie, filmy...) – a zdôvodnite ich výber.

(f) Predstavte ďalšiu odporúčanú literatúru k téme/učebnej látke (odborná literatúra, vydané pramene, literatúra faktu, beletria, memoáre, súdobá historiografia, súdobá tlač egodokumenty – ako korešpondencia vydaná knižne), resp. filmy, dokudrámy, webové stránky (podcasty), počítačové hry – na základe primeranosti veku (ZŠ, SŠ).

2. Metodicko-praktická časť:

osnova:
(a) Predstavte a vysvetlite vhodné metódy, postupy (tematicko-organizačné rozčlenenie vyučovacej jednotky, uplatnenie stratégií, didaktických zásad a pod.), a to predovšetkým v motivačnej a expozičnej fáze vyučovacej hodiny.
(b) Sformulujte otázky, zadania úloh, predstavte prácu s dejepisnou čítankou a pracovným zošitom alebo s vlastným výberom prameňov, uveďte námety na samostatnú domácu prácu, pracovné listy, didaktické hry...  – s vysvetľujúcim komentárom.
(c) Uveďte spôsoby spätnej väzby a kontroly.

 Záver

  • Zhrňte kľúčové závery vašej práce a charakterizujte jej prínos.

 

TÉMY ZÁVEREČNÝCH PRÁC ROZŠIRUJÚCEHO ŠTÚDIA HISTÓRIE ABSOLVENTOV KONČIACICH V AKADEMICKOM ROKU 2025 - 2026

Študujúci si vyberú jednu z tém zo zoznamu, oslovia vybraného školiteľa (mailom) a za jeho vedenia vypracujú záverečnú prácu v rozsahu min. 30 (max. 40) strán – podľa platného vzoru záverečných prác na Filozofickej fakulte UMB v Banskej Bystrici.

Jeden školiteľ vedie maximálne dve práce.

Termín prihlásenia: koniec mája 2025.

 

Témy záverečných prác: 

 

prof. PaedDr. Miroslav Kmeť, PhD.   [email protected]           

Nežná revolúcia a vznik Slovenskej republiky (1989 – 1993)

Uplatnenie biografickej metódy v edukačnej praxi

PhDr. Rastislav Kožiak, PhD.    [email protected]

Veľká Morava v našich dejinách  a kultúre

Sťahovanie národov a zrod stredovekej Európy

Mgr. Patrik Kunec, PhD.    [email protected]

Obraz vybranej historickej osobnosti alebo udalosti zo slovenských/uhorských dejín 16. - 18. storočia na podklade dobového prameňa a beletristického/filmového diela.

Humanizmus /prípadne osvietenstvo a liberalizmus/ ako ideológia formujúca súčasné politické myslenie a etické hodnoty.

Mgr. Alica Kurhajcová, PhD.    [email protected]

Štúrovská generácia a revolúcia 1848/1849

Slovenské politické aktivity v období dualizmu

doc. PhDr. Pavol Maliniak, PhD.    [email protected]

V susedstve Turkov – Moháčska katastrofa 

Slovensko v uhorskom štáte – Stredoveké mestá na Slovensku

prof. PhDr. Peter Mičko, PhD.        [email protected]

Problematika 1. Československej republiky (1918 - 1938) vo výučbe dejepisu

Problematika Slovenskej republiky (1939 - 1945) vo výučbe dejepisu

doc. Mgr. Imrich Nagy, PhD.     [email protected]

Antický Rím v našich dejinách a kultúre

doc. PhDr. Marek Syrný, PhD.     [email protected]

Nacistami okupovaná Európa 1938-1945 (a paralely s vývojom na Slovensku, resp. vo vybranom regióne...)

Spoločenský vývoj v sovietskej sfére vplyvu (a jeho prejavy na Slovensku, resp. vo vybranom regióne...)

prof. PhDr. Michal Šmigeľ, PhD.      [email protected]

Priemyselná revolúcia v Anglicku a Európe

Nacionalizmus v Európe (19. storočie)

PhDr. Oto Tomeček, PhD.   [email protected]

Historické pramene (Dobové dokumenty vo vyučovaní dejepisu)

Umenie v dejinách – dejiny v umení (Ako učiť o umení a umelecko-historických slohoch s využitím kultúrno-historických pamiatok vybraného regiónu)