Rozširujúce štúdium - učiteľstvo histórie
Rozširujúce štúdium učiteľstva histórie realizuje Filozofická fakulta UMB v spolupráci s Inštitútom priemyselnej výchovy v Žiline (personálne ho zabezpečujú pracovníci Katedry histórie).
Štúdium je určené pre absolventov VŠ učiteľského smeru alebo absolventov DPŠ, ktorí majú záujem rozšíriť si aprobáciu o predmet história pre 2. stupeň základných škôl a pre stredné školy.
Viac informácií o štúdiu nájdu záujemcovia na stránke Inštitútu priemyslnej výchovy v Žiline.
Prílohy
Harmonogram rozširujúceho štúdia na letný semester – história, 2. ročník
obdobie na ukončenie študijných povinností | |
odovzdanie záverečných prác a vloženie ZP do EZP | |
prihlásenie na štátnu skúšku |
|
štátna skúška a obhajoba záverečnej práce |
Inštrukcie k štátnej skúške rozširujúceho štúdia učiteľstva histórie:
Absolvent:
- Stručne - v časovom intervale maximálne 10-15 min. - predstaví svoju prácu (téma, štruktúra práce, ciele, ich splnenie, príp. problémy).
- Po prečítaní posudkov zo strany vedúceho práce a oponenta na výzvu predsedu komisie reaguje na kritické pripomienky v nich uvedené.
- Zodpovie otázky z posudkov vedúceho práce a oponenta.
- Počas rozpravy odpovedá na otázky členov komisie – týkajúce sa témy obhajovanej práce.
Informácia pre ŠTUDENTOV ROZŠIRUJÚCEHO ŠTÚDIA
Informácia dotýkajúca sa získavania kreditov za absolvovanie rozširujúceho štúdia:
Zároveň podľa súčasného právneho stavu sa zamestnancovi priznalo 60 kreditov (po troch rokoch praxe), ktoré využil na 12 % zvýšenie platu (12 % kreditový príplatok) alebo na vykonanie atestácie a tým aj na zvýšenie platovej tarify platovej triedy. Aplikačná prax poukázala na skutočnosť, že priznávanie kreditov za rozširujúce štúdium je kontraproduktívne k pedagogickým zamestnancom, ktorí si dopĺňajú kvalifikačný predpoklad pedagogickej spôsobilosti (DP) a špeciálnopedagogickej spôsobilosti (rozširujúce štúdium špeciálnej pedagogiky) a za toto štúdium nezískavajú kredity.“
Citované z dôvodovej správy dostupnej na internetovej stránke:
http://zakony.judikaty.info/predpis/zakon-188/2015/audit-dovodove-spravy
TÉMY ZÁVEREČNÝCH PRÁC
Absolventi si vyberú jednu z tém zo zoznamu a vypracujú záverečnú prácu v rozsahu min. 30 – max. 40 strán podľa uvedenej osnovy – pričom zohľadnia špecifiká výučby na základnej a strednej škole (v intenciách Štátneho vzdelávacieho programu: ISCED 2 a ISCED 3).
Záverečná práca rozširujúceho štúdia učiteľstva histórie má mať nasledujúcu štruktúru a osnovu, ktorá jednoznačne preukáže schopnosti absolventa študijného programu predstaviť, vysvetliť a interpretovať didaktickú hodnotu a charakter vybranej dejepisnej témy (tematického celku) a spôsoby jej realizácie a využitia vo vyučovacom procese:
Úvod
- Predstavte svoj výber témy (tematického celku).
- Stručne zhodnoťte stav spracovania problematiky.
- Vysvetlite cieľ záverečnej práce.
- Objasnite štruktúru záverečnej práce.
1. Didakticko-teoretická časť:
osnova:
(a) Vysvetlite vlastnú prípravu na výučbu danej témy (postup odbornej a didaktickej analýzy tematiky).
(b) Predstavte hodnotové ciele danej témy (potrebné vyberte z prehľadu Hansa Gloeckela, skriptá Kmeť, s. 104–108).
(c) Sformulujte všeobecný cieľ vyučovacej jednotky a konkrétne čiastkové ciele témy.
(d) Predstavte štandardné učivo (termíny, udalosti, dátumy, osobnosti) na základe platných obsahových a vzdelávacích štandardov uvedených na stránke ŠPÚ a aktuálnych učebníc.
(e) Uveďte súbor k téme použiteľných didaktických médií (školských historických prameňov) – textových, vizuálnych, auditívnych, hmotných (texty, obrazy, fotografie, filmy...) – a zdôvodnite ich výber.
(f) Predstavte ďalšiu odporúčanú literatúru k téme/učebnej látke (odborná literatúra, vydané pramene, literatúra faktu, beletria, memoáre, súdobá historiografia, súdobá tlač egodokumenty – ako korešpondencia vydaná knižne), resp. filmy, dokudrámy, webové stránky (podcasty), počítačové hry – na základe primeranosti veku (ZŠ, SŠ).
2. Metodicko-praktická časť:
osnova:
(a) Predstavte a vysvetlite vhodné metódy, postupy (tematicko-organizačné rozčlenenie vyučovacej jednotky, uplatnenie stratégií, didaktických zásad a pod.), a to predovšetkým v motivačnej a expozičnej fáze vyučovacej hodiny.
(b) Sformulujte otázky, zadania úloh, predstavte prácu s dejepisnou čítankou a pracovným zošitom alebo s vlastným výberom prameňov, uveďte námety na samostatnú domácu prácu, pracovné listy, didaktické hry... – s vysvetľujúcim komentárom.
(c) Uveďte spôsoby spätnej väzby a kontroly.
Záver
- Zhrňte kľúčové závery vašej práce a charakterizujte jej prínos.
TÉMY ZÁVEREČNÝCH PRÁC ROZŠIRUJÚCEHO ŠTÚDIA HISTÓRIE ABSOLVENTOV KONČIACICH V AKADEMICKOM ROKU 2025 - 2026
Študujúci si vyberú jednu z tém zo zoznamu, oslovia vybraného školiteľa (mailom) a za jeho vedenia vypracujú záverečnú prácu v rozsahu min. 30 (max. 40) strán – podľa platného vzoru záverečných prác na Filozofickej fakulte UMB v Banskej Bystrici.
Jeden školiteľ vedie maximálne dve práce.
Termín prihlásenia: koniec mája 2025.
Témy záverečných prác:
prof. PaedDr. Miroslav Kmeť, PhD. [email protected]
Nežná revolúcia a vznik Slovenskej republiky (1989 – 1993)
Uplatnenie biografickej metódy v edukačnej praxi
PhDr. Rastislav Kožiak, PhD. [email protected]
Veľká Morava v našich dejinách a kultúre
Sťahovanie národov a zrod stredovekej Európy
Mgr. Patrik Kunec, PhD. [email protected]
Obraz vybranej historickej osobnosti alebo udalosti zo slovenských/uhorských dejín 16. - 18. storočia na podklade dobového prameňa a beletristického/filmového diela.
Humanizmus /prípadne osvietenstvo a liberalizmus/ ako ideológia formujúca súčasné politické myslenie a etické hodnoty.
Mgr. Alica Kurhajcová, PhD. [email protected]
Štúrovská generácia a revolúcia 1848/1849
Slovenské politické aktivity v období dualizmu
doc. PhDr. Pavol Maliniak, PhD. [email protected]
V susedstve Turkov – Moháčska katastrofa
Slovensko v uhorskom štáte – Stredoveké mestá na Slovensku
prof. PhDr. Peter Mičko, PhD. [email protected]
Problematika 1. Československej republiky (1918 - 1938) vo výučbe dejepisu
Problematika Slovenskej republiky (1939 - 1945) vo výučbe dejepisu
doc. Mgr. Imrich Nagy, PhD. [email protected]
Antický Rím v našich dejinách a kultúre
doc. PhDr. Marek Syrný, PhD. [email protected]
Nacistami okupovaná Európa 1938-1945 (a paralely s vývojom na Slovensku, resp. vo vybranom regióne...)
Spoločenský vývoj v sovietskej sfére vplyvu (a jeho prejavy na Slovensku, resp. vo vybranom regióne...)
prof. PhDr. Michal Šmigeľ, PhD. [email protected]
Priemyselná revolúcia v Anglicku a Európe
Nacionalizmus v Európe (19. storočie)
PhDr. Oto Tomeček, PhD. [email protected]
Historické pramene (Dobové dokumenty vo vyučovaní dejepisu)
Umenie v dejinách – dejiny v umení (Ako učiť o umení a umelecko-historických slohoch s využitím kultúrno-historických pamiatok vybraného regiónu)