Bakalárske štúdium
CHARAKTERISTIKA ŠTUDIJNÉHO PROGRAMU, ČASŤ SLOVENSKÝ JAZYK A LITERATÚRA
Koncepcia študijného programu vychádza z chápania slovenského jazyka a literatúry ako predmetu, ktorý sprostredkúva poznanie ľudstva zamerané na dorozumievací kód národa a prostredníctvom neho zaznamenanú národnú literárnu slovesnosť. Povinné predmety jazykovedného a literárnovedného charakteru korešpondujú s vymedzením jadra poznatkov študijného odboru, poskytujú potrebné teoreticko-metodologické vedomosti aj praktické zručnosti a schopnosti pre absolventa (vie samostatne tvoriť a adekvátne interpretovať texty literárnovedného a jazykovedného charakteru vrátane formulovania a riešenia primerane náročného vedeckého jazykovedného a literárnovedného problému, je kompetentný profesionálne vykonávať aktivity/činnosti, ktoré si vyžadujú výbornú znalosť súčasného spisovného slovenského jazyka). Profiláciu jazykovedným alebo literárnovedným smerom zabezpečujú moduly a povinne voliteľné predmety. Zabezpečenie širších interdisciplinárnych vzťahov a súvislostí medzi slovenským jazykom a literatúrou a ďalšími humanitnými disciplínami realizujú vybrané humanitne profilované moduly a predmety. Zámerom samoprofilácie je dotvorenie vzdelania absolventa tak, aby mu zabezpečil plnohodnotné uplatnenie v praxi.
Odporúčaný študijný plán, opis študijného programu a informačné listy predmetov
PROFIL ABSOLVENTA A ABSOLVENTKY
učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry
Absolvent bakalárskeho študijného programu učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry v kombinácii preukáže teoretické i praktické vedomosti, zručnosti a kompetencie z pedagogickej, psychologickej, jazykovednej a literárnovednej oblasti, ktoré nadväzujú na všeobecné stredoškolské vzdelanie a sú na úrovni pokročilých učebníc doplnených o vybrané aspekty najnovších poznatkov z uvedených oblastí štúdia. Ovláda odborovo-didakticky a kurikulárne relevantné historické a teoretické východiská jazykovednej a literárnovednej slovakistiky a ich medzidisciplinárne presahy a súvislosti. Disponuje základnými psychologickými, pedagogickými a didaktickými vedomosťami umožňujúcimi porozumieť vzťahu medzi procesmi učenia a vyučovania, vzdelávania a výchovy jednotlivca i dynamike sociálnej skupiny. Absolvent bakalárskeho štúdia si rozsahom a kvalitou svojich poznatkov, zručností a kompetencií vytvára predpoklady na štúdium 2. stupňa, v ktorom nadobudne kvalifikáciu na výučbu slovenského jazyka a literatúry na druhom stupni základnej školy a na strednej škole, v školskej praxi nájde profesionálne uplatnenie na pracovných pozíciách pedagogického asistenta a vychovávateľa, univerzálnejší rozmer nadobudnutých vedomostí, zručností a kompetencií mu však pomôže profesionálne sa uplatniť i v iných sektoroch verejnej či súkromnej sféry.
medziodborové neučiteľské štúdium slovenský jazyk a literatúra v kombinácii s filozofiou
Absolvent disponuje základnými teoretickými poznatkami zo slovenskej jazykovedy, slovenskej literatúry a z filozofie. Vďaka absolvovaniu predmetov z oboch odborov dokáže koncízne pracovať s jazykom a konceptami používanými v rôznych disciplínach. Vie cieľavedome a účelne koncipovať literárne, jazykovedne a filozoficky orientované texty vrátane adekvátneho výberu a selektovania slohových postupov, vie kriticky analyzovať písomný aj hovorený prejav. Nadobúda prenositeľné spôsobilosti uplatniteľné v rôznych povolaniach, napr. komunikačné schopnosti, uvažovanie v súvislostiach, rozvoj kreativity, samostatného a kritického myslenia, schopnosť porovnávať viaceré kontexty a vyvodiť závery. Uplatnenie môže nájsť v rôznych typoch inštitúcií ako reklamný textár, editor, textový korektor, komentátor, hovorca, špecialista pre styk s verejnosťou či supervízor administratívnych pracovníkov.
medziodborové neučiteľské štúdium slovenský jazyk a literatúra v kombinácii s históriou
Absolvent disponuje základnými teoretickými poznatkami zo slovenskej jazykovedy, slovenskej literatúry a z filozofie. Vďaka absolvovaniu predmetov z oboch odborov dokáže koncízne pracovať s jazykom a konceptami používanými v rôznych disciplínach. Vie cieľavedome a účelne koncipovať literárne, jazykovedne a filozoficky orientované texty vrátane adekvátneho výberu a selektovania slohových postupov, vie kriticky analyzovať písomný aj hovorený prejav. Nadobúda prenositeľné spôsobilosti uplatniteľné v rôznych povolaniach, napr. komunikačné schopnosti, uvažovanie v súvislostiach, rozvoj kreativity, samostatného a kritického myslenia, schopnosť porovnávať viaceré kontexty a vyvodiť závery. Uplatnenie môže nájsť v rôznych typoch inštitúcií ako reklamný textár, editor, textový korektor, komentátor, hovorca, špecialista pre styk s verejnosťou či supervízor administratívnych pracovníkov.
medziodborové neučiteľské štúdium slovenský jazyk a literatúra v kombinácii s cudzími jazykmi v študijnom odbore filológia – Bc., Mgr. (tzv. prekladateľstvo a tlmočníctvo)
Cieľom študijného programu je pripraviť absolventov, ktorí sa stanú odborníkmi v slovenskom jazyku, slovenskej literatúre a slovenskej kultúre s ohľadom na prekladateľské smerovanie študijného programu. Absolvent môže nájsť uplatnenie v širokej sfére kultúrnych a vzdelávacích inštitúcií, v prekladateľských agentúrach ako prekladateľ a tlmočník cudzích jazykov, prípadne môže fungovať na trhu prevádzkovaním vlastnej prekladateľskej/tlmočníckej činnosti. Zároveň môže pôsobiť ako reklamný textár, editor, textový korektor, turistický sprievodca a sprievodca v cestovnom ruchu či delegát cestovnej kancelárie. Vzhľadom na pretrvávajúce preferovanie vysokoškolského vzdelania 2. stupňa v našom spoločenskom priestore väčšina absolventov pokračuje v magisterskom štúdiu.